wcag
Menu Dostępności (CTRL+U)
Resetuj

Resetuj

minus

Zmniejsz czcionkę

plus

Zwiększ czcionkę

minus

Zmniejsz Wiersze

plus

Zwiększ Wiersze

minus

Wysoki kontrast

Wersja kontrastowa:

Alt + Z

Treść strony:

Alt + X

Nawigacja strony:

Alt + C

Mapa Witryny:

Alt + V

Regulaminu ochrony sygnalistów

Regulaminu ochrony sygnalistów

Wojewódzkiego Szpitala Rehabilitacyjnego dr. S. Jasińskiego w Zakopanem

REGULAMIN WEWNĘTRZNY
dotyczący ochrony sygnalistów
(osób zgłaszających naruszenie prawa)


Zakopane
Lipiec 2024

I. Przepisy ogólne
§ 1
Podstawą sporządzenia niniejszego Regulaminu są;
1. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenie prawa Unii (Dz.Urz. UE L 305 z 26.11.2019 r. oraz Dz.Urz. EU L 347 z 20.10.2020 r.),
2. Ustawa z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz.U. z 2024 r. poz. 928).
 
§ 2
Regulamin niniejszy reguluje:
1. warunki objęcia ochroną osób zgłaszających lub publicznie ujawniających informacje o naruszeniu prawa;
2. środki ochrony osób zgłaszających lub publicznie ujawniających informacje o naruszeniu prawa;
3. zasady ustalania wewnętrznej procedury zgłaszania naruszeń prawa i podejmowania działań następczych;
4. zasady publicznego ujawniania naruszenia prawa;
5. zasady zgłaszania naruszeń prawa Rzecznikowi Praw Obywatelskich albo organowi publicznemu.
 
§ 3
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1. działaniu następczym – należy przez to rozumieć działania podjęte przez Szpital w celu oceny prawdziwości zarzutów zawartych w zgłoszeniu oraz, w stosownych przypadkach, w celu przeciwdziałania naruszeniu prawa będącemu przedmiotem zgłoszenia, w tym poprzez postępowanie wyjaśniające, wszczęcie kontroli, działania podjęte w celu odzyskania środków finansowych lub zamknięcie wewnętrznej procedury zgłaszania naruszeń prawa i podejmowania działań następczych;
2. działaniu odwetowym – należy przez to rozumieć bezpośrednie lub pośrednie działanie lub zaniechanie w kontekście związanym z pracą, które jest spowodowane zgłoszeniem lub ujawnieniem publicznym i które narusza lub może naruszyć prawa zgłaszającego lub wyrządza lub może wyrządzić nieuzasadniona szkodę zgłaszającemu, w tym wszczynanie
uciążliwych postepowań przeciwko zgłaszającemu;
3. informacji o naruszeniu prawa – należy przez to rozumieć informację, w tym uzasadnione podejrzenie, dotyczące zaistniałego lub potencjalnego naruszenia prawa, do którego doszło lub prawdopodobnie dojdzie w Szpitalu, w którym zgłaszający utrzymuje lub utrzymywał kontakt w kontekście związanym z pracą, lub informacje dotyczącą próby ukrycia takiego naruszenia prawa;
4. informacji zwrotnej – należy przez to rozumieć przekazanie zgłaszającemu informacji na temat planowanych lub podjętych działań następczych i powodów takich działań;
5. kontekście związanym z pracą – należy przez to rozumieć całokształt okoliczności związanych ze stosunkiem pracy lub innym stosunkiem prawnym stanowiącym podstawę świadczenia pracy, w ramach których uzyskano informację o naruszeniu prawa;
6. organie publicznym - należy przez to rozumieć organ administracji publicznej, który ustanowił procedurę przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych o naruszeniu prawa w dziedzinie należącej do zakresu działania tego organu;
7. osobie, której dotyczy zgłoszenie – należy przez to rozumieć osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, wskazaną w zgłoszeniu lub ujawnieniu publicznym jako osoba, która dopuściła się naruszenia prawa lub z którą osoba ta jest powiązana;
8. osobie pomagającej w dokonaniu zgłoszenia – należy przez to rozumieć osobę fizyczną, która pomaga zgłaszającemu w zgłoszeniu lub ujawnieniu publicznym w kontekście związanym z pracą;
9. osobie powiązanej ze zgłaszającym – należy przez to rozumieć osobę fizyczną, która może doświadczyć działań odwetowych, w tym współpracownika, członka rodziny zgłaszającego;
10. ujawnieniu publicznym – należy przez to rozumieć podanie informacji o naruszeniu prawa do wiadomości publicznej;
11. zgłaszającym (zwanym także „sygnalistą”) - należy przez to rozumieć osobę fizyczną, która zgłasza lub ujawnia publicznie informację o naruszeniu prawa uzyskaną w kontekście związanym z pracą, a szczególnie:
a) pracownika, także w przypadku, gdy stosunek pracy już ustał,
b) osobę świadczącą pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na umowie cywilnoprawnej,
c) osobę ubiegającą się o zatrudnienie (jeżeli uzyskała informację o naruszenia prawa w procesie rekrutacyjnym poprzedzającym zawarcie umowy),
d) przedsiębiorcę świadczącego usługi na terenie Szpitala,
e) osoby świadczącej prace pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy, w tym na umowie cywilnoprawnej,
f) stażysty,
g) wolontariusza,
12. zgłoszeniu – należy przez to rozumieć ustne lub dokonane w postaci papierowej lub elektronicznej zgłoszenie wewnętrzne lub zgłoszenie zewnętrzne, przekazane zgodnie z wymogami określonymi w poniższych zapisach;
13. zgłoszeniu wewnętrznym – należy przez to rozumieć ustne lub dokonane w postaci papierowej lub elektronicznej przekazanie Szpitalowi informacji o naruszeniu prawa;
14. zgłoszeniu zewnętrznym – należy przez to rozumieć ustne lub dokonane w postaci papierowej lub elektronicznej przekazanie informacji o naruszeniu prawa organowi publicznemu lub organowi centralnemu.
§ 4

Regulamin stosuje się także do osoby fizycznej, o której mowa w § 3 pkt 11, w przypadku zgłoszenia lub ujawnienia publicznego informacji o naruszeniu prawa uzyskanej w kontekście związanym z pracą, przed nawiązaniem stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub gdy taki stosunek już ustał.
§ 5

Przepisów Regulaminu nie stosuje się do informacji objętych:
a) przepisami o ochronie informacji niejawnych;
b) tajemnicą związaną z wykonywaniem zawodów medycznych - zgłoszenie takie podlega wpisaniu do rejestru, wstępnej weryfikacji i przekazaniu informacji o jego nierozpatrzeniu;
c) postępowaniem karnym – w zakresie tajemnicy rozprawy postepowania przygotowawczego oraz tajemnicy rozprawy sądowej prowadzonej z wyłączeniem jawności.

Osoby ujawniające ww. informacje nie tylko nie nabędą statusu sygnalisty, ale będą ponosić odpowiedzialność (w trym dyscyplinarną) za ich ujawnienie, przewidziana we właściwych przepisach.
§ 6

Naruszeniem prawa jest działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa dotyczące:
a) zamówień publicznych;
b) usług, produktów,
c) przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowania terroryzmu;
d) bezpieczeństwu produktów i ich zgodności z wymogami;
e) bezpieczeństwa transportu;
f) ochrony środowiska;
g) zdrowia publicznego;
h) ochrony konsumentów;
i) ochrony prywatności i danych osobowych;
j) bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
k) interesów finansowych skarbu państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej;
l) innych obszarów, jeżeli zostały ujęte w wewnętrznych regulacjach prawnych.
§ 7

1. Przepisów Regulaminu nie stosuje się, jeżeli informacja o naruszeniu prawa została zgłoszona jako skarga lub zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa.
2. Przepisów ustawy nie stosuje się, jeżeli naruszenie prawa godzi wyłącznie w prawa zgłaszającego lub zgłoszenie naruszenia prawa następuje wyłącznie w indywidualnym interesie zgłaszającego.
3. Przepisy Regulaminu stosuje się do zgłoszenia o naruszeniu prawa anonimowo, wyłącznie w przypadkach gdy możliwość zgłoszenia informacji o naruszeniu prawa anonimowo przewiduje Regulamin lub procedura zgłaszania naruszeń prawa organowi publicznemu.
W Szpitalu zgłoszenia nie będą rozpatrywane.
4. Jeżeli informacja o naruszeniu prawa została zgłoszona anonimowo pracodawcy, organowi publicznemu lub ujawniona publicznie i doszło następnie do ujawnienia tożsamości zgłaszającego, który doświadczył działań odwetowych, przepisy Regulaminu stosuje się, jeżeli zostały spełnione warunki określone w § 8.

§ 8

1. Zgłaszający (sygnalista) podlega ochronie określonej w niniejszym Regulaminie, pod warunkiem, że miał uzasadnione podstawy sądzić, w świetle okoliczności i informacji, jakimi dysponuje w momencie zgłoszenia, że będąca przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego informacja jest prawdziwa i że informacja taka stanowi informację o naruszeniu prawa (zasada „dobrej wiary”).
2. Zgłoszenie może obejmować nie tylko potwierdzoną informacje o naruszeniu prawa, lecz również uzasadnione podejrzenie naruszenia, do którego doszło lub dojdzie w Szpitalu.
3. Zgłoszeniu może podlegać także próba ukrycia naruszenia.

§ 9

1.  Dane osobowe zgłaszającego pozwalające na ustalenie jego tożsamości oraz inne informacje, na podstawie których można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować tożsamość zgłaszającego nie podlegają ujawnieniu, chyba że zgłaszający wskaże inaczej.
2. Przepisu pkt. 1 nie stosuje się w przypadku, w którym ujawnienie jest koniecznym obowiązkiem wynikającym z przepisów prawa w kontekście prowadzonych postępowań wyjaśniających, w tym w celu zagwarantowania prawa do obrony przysługującego osobie, której dotyczy zgłoszenie.
3. Przed dokonaniem ujawnienia, o którym mowa w pkt. 2, powiadamia się o tym zgłaszającego, przesyłając w formie papierowej lub elektronicznej wyjaśnienie powodów ujawnienia jego danych osobowych, chyba że takie powiadomienie zagrozi postępowaniu wyjaśniającemu.
4. Dane osobowe przetwarzane w związku z przyjęciem zgłoszenia oraz podjęciem działań następczych są przechowywane w Szpitalu nie dłużej niż przez okres 5 lat od dnia przyjęcia zgłoszenia.

II. Zakaz działań odwetowych i środki ochrony
§ 10

Wobec zgłaszającego nie mogą być podejmowane działania odwetowe ani próby lub groźby zastosowania takich działań.
 
§ 11
 
1. Jeżeli praca była, jest lub ma być świadczona na podstawie stosunku pracy, wobec zgłaszającego nie mogą być podejmowane działania odwetowe polegające w szczególności na:
a) odmowie nawiązania stosunku pracy,
b) wypowiedzeniu lub rozwiązaniu bez wypowiedzenia stosunku pracy,
c) niezawarciu umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas nieokreślony po rozwiązaniu umowy o pracę na okres próbny, niezawarciu kolejnej umowy o pracę na czas określony lub niezawarciu umowy na czas nieokreślony, po rozwiązaniu umowy na czas określony – w przypadku gdy pracownik miał uzasadnione oczekiwanie, że zostanie z nim zawarta taka umowa,
d) obniżeniu wysokości wynagrodzenia za prace,
e) wstrzymaniu awansu lub pominięciu przy awansowaniu,
f) pominięciu przy przyznawaniu innych niż wynagrodzenie świadczeń związanych z pracą lub obniżeniu wysokości tych świadczeń,
g) przeniesieniu pracownika na niższe stanowisko,
h) przekazaniu innemu pracownikowi dotychczasowych obowiązków pracownika,
i) niekorzystnej zmianie miejsca wykonywania pracy lub rozkładu czasu pracy,
j) negatywnej ocenie wyników pracy lub negatywnej opinii o pracy,
k) nałożenie lub zastosowanie środka dyscyplinarnego, w tym kary finansowej, lub środka o podobnym charakterze,
l) wstrzymaniu udziału lub pominięciu przy typowaniu do udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe,
- chyba że pracodawca udowodni, że kierował się obiektywnymi i należycie uzasadnionymi powodami. To pracodawca będzie musiał w razie sporu
udowodnić, że te działania, jeśli zostaną podjęte, nie będą działaniami odwetowymi.

2. Za działania odwetowe z powodu dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego uważa się także groźby lub próbę zastosowania środka określonego w pkt. 1, chyba że pracodawca udowodni, że kierował się obiektywnymi i należycie uzasadnionymi powodami.
 
§ 12
 
1. Jeżeli praca lub usługa świadczone były, są lub mają być na podstawie stosunku prawnego innego niż stosunek pracy, zapisy § 11 stosuje się odpowiednio, o ile charakter pracy lub wykonywanej usługi nie wyklucza zastosowania wobec zgłaszającego takiego działania.
2. Jeżeli praca lub usługa świadczone były, są lub mają być na podstawie stosunku prawnego innego niż stosunek pracy, dokonanie zgłoszenia lub ujawnienia publicznego nie może w szczególności stanowić podstawy wypowiedzenia, odstąpienia lub rozwiązania bez wypowiedzenia umowy, której strona jest zgłaszający – chyba że osoba, która dokonała tej czynności udowodni, że kierowała się obiektywnymi i należycie uzasadnionymi powodami.
 
§ 13
 
Zgłaszający, wobec którego pracodawca lub druga strona stosunku prawnego dopuścili się działań odwetowych, o których mowa w § 11, ma prawo do odszkodowania w wysokości nie mniejszej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w gospodarce narodowej w poprzednim roku.
 
§ 14
 
Osoba, która poniosła szkodę z powodu świadomego zgłoszenia lub ujawnienia publicznego nieprawdziwych informacji przez zgłaszającego, ma prawo do odszkodowania w wysokości co najmniej przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim roku.
 
§ 15
 
1. Dokonanie zgłoszenia lub ujawnienia publicznego nie może stanowić podstawy odpowiedzialności, w tym odpowiedzialności dyscyplinarnej lub odpowiedzialności za szkodę, z tytułu naruszenia praw innych osób lub obowiązków określonych w przepisach oprawa, w szczególności w przedmiocie zniesławienia, naruszenia dóbr osobistych, praw autorskich, przepisów o ochronie danych osobowych oraz obowiązków zachowania tajemnicy, w tym tajemnicy przedsiębiorstwa, z zastrzeżeniem § 8.
2. W przypadku wszczęcia postępowania dotyczącego odpowiedzialności, o której mowa w pkt. 1, zgłaszający może wystąpić o umorzenie takiego postepowania, pod warunkiem, że miał uzasadnione podstawy by sądzić, że zgłoszenie lub ujawnienie publiczne jest niezbędne do ujawnienia naruszenia prawa zgodnie z ustawą.
3. Ochrona sygnalistów nie rozciąga się na przypadki, w których osoba zatrudniona informuje pracodawcę o naruszeniu prawa dokonanym przez siebie samą, mając nadzieję, że uniemożliwi to pociągnięcie jej do odpowiedzialności prawnej z uwagi na jej ochronę przewidziana dla sygnalistów.

§ 16
 
Przepisy rozdziału II niniejszego Regulaminu stosuje się odpowiednio do osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia oraz osoby powiązanej ze zgłaszającym.

§ 17
 
Postanowienia umów o pracę, innych aktów, na których podstawie powstaje stosunek pracy lub kształtujących prawa i obowiązki stron stosunku pracy oraz umów, na postawie których świadczona jest prac a lub usługi, w zakresie, w jakim bezpośrednio lub pośrednio wyłączają lub ograniczają prawo do dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego lub przewidują stosowanie środków odwetowych, są nieważne.

III. Zgłoszenia wewnętrzne
§ 18
 
Aby zgłoszenie mogło zostać przyjęte i rozpatrzone zgodnie z ustawą, powinno zawierać co najmniej:
a) dane zgłaszającego, w tym dane kontaktowe – nie są rozpatrywane zgłoszenia anonimowe;
b) opisanie naruszenia, które zdaniem sygnalisty miało lub może mieć miejsce;
c) opis i przebieg zdarzenia./stanu podlegającego zgłoszeniu;
d) dane osoby dopuszczającej się naruszenia (o ile sygnalista posiada takie informacje);
e) towarzyszące naruszeniu prawa okoliczności (np. czas, miejsce, ewentualni świadkowie);
f) opcjonalnie – wskazanie dowodów

§ 19
 
1. Dyrektor Szpitala w zarządzeniu wprowadzającym niniejszy Regulamin wskazuje imiennie osobę przyjmującą zgłoszenia o naruszeniu prawa.
2. Dyrektor Szpitala w zarządzeniu wprowadzającym niniejszy Regulamin wskazuje imiennie osobę upoważnioną do podejmowania działań następczych, włączając w to weryfikację zgłoszenia i dalszą komunikację ze zgłaszającym, w tym występowanie o dodatkowe informacje i przekazywanie zgłaszającemu informację zwrotną. Osoba taka winna cechować się bezstronnością oraz wiedzą w zakresie funkcjonowania Szpitala. W wykonywaniu czynności zmierzających do określenia działań następczych nie podlega poleceniom przełożonego.
3. Osoby wymienione w pkt. 1 i 2 otrzymują od Dyrektor Szpitala pisemne upoważnienia przetwarzania danych osobowych związanych ze zgłoszeniem oraz do podejmowania określonych niniejszym Regulaminem czynności. Osoby te obowiązane są do zachowania tajemnicy, także po ustaniu stosunku pracy swojego, osoby zgłaszającej oraz osoby, w stosunku do której nastąpiło zgłoszenie.

§ 20

1. Zgłoszenia naruszenia prawa przyjmowane są przez osobę wskazaną zgodnie z § 19 pkt. 1 („osoba przyjmująca”).
2. Zgłoszeń dokonuje się ustnie lub w postaci papierowej lub elektronicznej. Adres do przekazania zgłoszenia w formie elektronicznej to: [email protected] . ZZgłoszenia w formie papierowej składane są do wyznaczonej do tego celu zamykanej skrzynki, umieszczonej naprzeciw pokoju nr 416.
3. W celu skutecznego podjęcia działań następczych oraz przekazania informacji zwrotnej zgłaszający podaje adres korespondencyjny lub adres poczty elektronicznej, zwane dalej „adresem do kontaktu”.
4. Jeżeli w zgłoszeniu nie wskazano adresu do kontaktu i nie jest możliwe ustalenie tego adresu na podstawie posiadanych danych zgłoszenie
pozostawia się bez dalszego biegu
– podlega ono jednak wpisaniu do rejestru zgłoszeń.
5. Zgłoszenie ustne może być dokonane w bezpośrednim kontakcie z osobą przyjmującą zgłoszenie lub telefonicznie.
6. Przyjmujący zgłoszenie ma obowiązek potwierdzenia zgłaszającemu przyjęcie zgłoszenia w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania, chyba że zgłaszający nie podał adresu do kontaktu, na który należy przekazać potwierdzenie.
7. Zgłoszenie ustne jest dokumentowane w formie dokładnego protokołu rozmowy sporządzonego przez osobę przyjmującą.
8. Zgłaszającemu przysługuje, w terminie 7 dni od zgłoszenia, prawo do bezpośredniego spotkania z osoba przyjmującą oraz do sprawdzenia, poprawienia i zatwierdzenia protokołu rozmowy – w takiej sytuacji zgłaszający potwierdza swoim podpisem zgodność protokołu.
9. Osoba przyjmująca w terminie 7 dni przekazuje pismo zgłaszającego lub sporządzony przez siebie protokół zgłoszenia do osoby upoważnionej do podejmowania działań następczych.
10. Osoba przyjmująca prowadzi rejestr zgłoszeń wewnętrznych, który zawiera:
a) numer zgłoszenia,
b) przedmiot naruszenia,
c) datę dokonania zgłoszenia,
d) informacje o podjętych działaniach następczych,
e) datę zakończenia sprawy.

§ 21
 
1. Rejestr, o którym mowa w § 20 pkt 10, przechowywany jest przez okres 5 lat od dnia przyjęcia zgłoszenia.
2. W rejestrze nie ujawnia się danych osobowych zgłaszającego.

§ 22

1. Osoba upoważniona do podejmowania działań następczych zobowiązana jest do postępowania charakteryzującego się najwyższą starannością.
2. W swoim postępowaniu osoba określająca działania następcze ma prawo do weryfikowania zgłoszenia, występowania do zgłaszającego oraz innych pracowników o niezbędne informacje, dalszej komunikacji ze zgłaszającym w zakresie zmierzającym do wyjaśnienia wszystkich spraw związanych ze zgłoszeniem.
3. Maksymalny termin na przekazanie zgłaszającemu informacji zwrotnej nie może przekroczyć 3 miesięcy, liczonych od potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia lub, w przypadku nieprzekazania potwierdzenia, o którym mowa w § 20 pkt 6, 3 miesiące od upływu 7 dni od dnia dokonania zgłoszenia, chyba że zgłaszający nie podał adresu do kontaktu, na który należy przekazać informację zwrotną.
4. Jeden egzemplarz informacji zwrotnej przechowywany jest w aktach Szpitala.

§ 23
 
Osoby wymienione w § 19 zobowiązane są do takiego postepowania, by związane z postępowaniem przetwarzanie danych osobowych uniemożliwiało uzyskanie dostępu do informacji objętych zgłoszeniem przez osoby nieupoważnione oraz by zapewniały ochroną poufności tożsamości zgłaszającego, osoby, której dotyczy zgłoszenie, oraz osoby trzeciej wskazanej w zgłoszeniu. Ochrona poufności dotyczy informacji, na podstawie których można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować tożsamość takich osób.

§ 24
 
Administratorem danych osobowych występujących w postępowaniu jest Wojewódzki Szpital Rehabilitacyjny im. dr. S. Jasińskiego w Zakopanem.

IV. Zgłoszenia zewnętrzne

§ 25
1. Zgłaszający może dokonać zgłoszenia zewnętrznego bez uprzedniego dokonania zgłoszenia wewnętrznego.
2. Organem centralnym jest Rzecznik Praw Obywatelskich.
3. Organami publicznymi są inne organy przyjmujące zgłoszenia zewnętrzne dotyczące naruszeń w dziedzinach należących do zakresu działania tych organów.
4. Rzecznik Praw Obywatelskich oraz organ publiczny są odrębnymi administratorami danych podanych w zgłoszeniu zewnętrznym, które zostało przyjęte przez ten organ.
5. W celu skutecznego podjęcia działań następczych oraz przekazania informacji zwrotnej zgłaszający podaje adres korespondencyjny lub adres poczty elektronicznej.

V. Ujawnienie publiczne

§ 26
 
Zgłaszający dokonujący ujawnienia publicznego podlega ochronie, jeżeli:
a) dokona zgłoszenia wewnętrznego, a następnie zgłoszenia zewnętrznego i w terminie na przekazanie informacji zwrotnej ustalonym w niniejszym Regulaminie, następnie zaś w terminie na przekazanie informacji zwrotnej ustalonym w procedurze zewnętrznej organu publicznego, nie podjęte zostaną żadne odpowiednie działania następcze lub nie zostanie przekazana zgłaszającemu informacja zwrotna lub
b) dokona od razu zgłoszenia zewnętrznego i w terminie na przekazanie informacji zwrotnej ustalonym w procedurze zewnętrznej organu publicznego organ ten nie podejmie żadnych odpowiednich działań następczych lub nie przekaże zgłaszającemu informacji zwrotnej
- chyba że zgłaszający nie podał adresu do kontaktu, na który należy przekazać taką informację.

§ 27
 
Zgłaszający dokonujący ujawnienia publicznego podlega ochronie także w przypadku, gdy ma uzasadnione podstawy, by sądzić, że:
a) naruszenie może stanowić bezpośrednie lub oczywiste zagrożenie interesu publicznego, w szczególności gdy istnie ryzyko nieodwracalnej szkody, lub
b) dokonanie zgłoszenia zewnętrznego narazi zgłaszającego na działania odwetowe, lub
c) w przypadku zgłoszenia zewnętrznego istnieje niewielkie prawdopodobieństwo skutecznego przeciwdziałania naruszeniu z uwagi na szczególne okoliczności sprawy, takie jak możliwość ukrycia lub zniszczenia dowodów, istnienia zmowy między organem publicznym a sprawcą naruszenia lub udziału organu publicznego w naruszeniu.

§ 28

Przy ocenie, czy działanie następcze jest odpowiednie, uwzględnia się w szczególności czynności podjęte w celu zweryfikowania informacji o naruszeniu, prawidłowość oceny informacji o naruszeniu oraz adekwatność środków podjętych w następstwie stwierdzenia naruszenia, w tym, w odpowiednim przypadku, w celu zapobiegnięcia dalszym naruszeniom, z uwzględnieniem wagi naruszenia.

§ 29
 
Wymogów, o których mowa w rozdziale V nie stosuje się, jeżeli przekazanie informacji o naruszeniu prawa następuje bezpośrednio do prasy i stosuje się ustawę – Prawo prasowe.

VI. Przepisy karne

§ 30
 
1. Kto utrudnia lub usiłuje utrudnić dokonanie zgłoszenia, podlega grzywnie lub karze ograniczenia wolności.
2. Kto, w przypadku o którym mowa w pkt. 1, stosuje przemoc, groźbę lub podstęp, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 3.

§ 31
 
1. Kto wbrew przepisowi § 11 niniejszego Regulaminu podejmuje działania odwetowe wobec osoby, która dokonała zgłoszenia lub ujawnienia publicznego, lub osób pomagających lub powiązanych ze zgłaszającym, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 3.
2. Kto, w przypadku o którym mowa w pkt. 1, stosuje łącznie więcej niż 2 działania odwetowe wymienione w § 10 pkt. 1, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.

§ 32
 
Kto wbrew przepisom niniejszego Regulaminu narusza obowiązek zachowania poufności tożsamości osoby, która dokonała zgłoszenia, lub osób pomagających lub powiązanych ze zgłaszającym podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności lat 3.

§ 33
 
Kto świadomie dokonał zgłoszenia lub ujawnienia publicznego nieprawdziwych informacji, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności do lat 3.

VII. Postanowienia końcowe
§ 34

Niniejszy Regulamin skonsultowany został z działającymi w Wojewódzkim Szpitalu Rehabilitacyjnym im. dr. S. Jasińskiego w Zakopanem organizacjami związkowymi.

§ 35
 
Regulamin niniejszy przekazany zostaje, w dniu podpisania Zarządzenia wprowadzającego, na skrzynki mailowe wszystkich komórek organizacyjnych i do wszystkich samodzielnych stanowisk pracy.

§ 36
 
Regulamin wchodzie w życie z dniem 25 września 2024 r. wraz z wejściem w życie ustawy o ochronie sygnalistów.
 
© 2024 Wojewódzki Szpital Rehabilitacyjny im. dr. S. Jasińskiego w Zakopanem | rehabilitacja lecznicza - wszystkie prawa zastrzeżone.
design by : rentlab.pl

Ciasteczka Cookies i polityka prywatności


Nasza witryna internetowa używa plików cookies. Korzystając z niej wyrażasz jednocześnie zgodę na ich wykorzystywanie. Jeżeli nie zmienisz ustawień swojej przeglądarki cookies będą zapisywane w pamięci Twojego urządzenia / przeglądarki.

Więcej informacji znajduje się w naszej
Polityce Prywatności oraz Polityce cookies.