Kodeks etyki pracownika
Wojewódzkiego Szpitala Rehabilitacyjnego dr. S. Jasińskiego w Zakopanem
Misja Wojewódzkiego Szpitala Rehabilitacyjnego dr. S. Jasińskiego w Zakopanem
Wojewódzki Szpital Rehabilitacyjny im. dr. S. Jasińskiego w Zakopanem jest szpitalem udzielającym świadczeń zdrowotnych dla mieszkańców całej Polski, a w szczególności mieszkańcom Małopolski.
Misją Wojewódzkiego Szpitala Rehabilitacyjnego im. dr. S. Jasińskiego w Zakopanem jest dążenie do zapewnienia wysokiej jakości opieki medycznej, która w połączeniu z przyjazną pacjentowi atmosferą, nieustanną poprawą warunków jego pobytu, przy stałym podnoszeniu kwalifikacji zawodowych i umiejętności pracowników, zapewnią możliwy do uzyskania powrót do zdrowia pacjentom leczonym w naszej jednostce.
Dyrekcja w pracy realizuje hasło „Bezpieczny pacjent i bezpieczny personel szpitala”.
POSTANOWIENIA WSTĘPNE
Ilekroć w niniejszym Kodeksie jest mowa o:
- Szpitalu – należy przez to rozumieć Wojewódzki Szpital Rehabilitacyjny im. dr. S. Jasińskiego w Zakopanem,
- Kodeksie – należy przez to rozumieć Kodeks Etyki Pracownika Wojewódzkiego Szpitala Rehabilitacyjnego im. dr. S. Jasińskiego w Zakopanem,
- Pracowniku – należy przez to rozumieć wszystkie osoby wykonujące prace na rzecz Szpitala na podstawie umowy o pracę i umów cywilno-prawnych oraz osoby zarządzające Szpitalem.
ZASADY OGÓLNE
- Kodeks zawiera zasady i powszechnie uznane normy etyczne wyznaczające oczekiwane standardy postępowania pracowników Szpitala.
- Wykonując swa pracę pracownicy wykorzystują w najlepszy sposób swoją wiedzę i umiejętności. W swych działaniach uwzględniają w szczególności zasady:
- rzetelności zawodowej,
- odpowiedzialności,
- uczciwość,
- bezstronności i przejrzystość postępowania.
- Stosowanie zawartych w niniejszym Kodeksie zasad służy budowaniu uczciwej, efektywnej i przyjaznej pacjentom placówki ochrony zdrowia.
- W realizacji powyższych celów wszyscy pracownicy Szpitala zobowiązani są znać i stosować przyjęte w niniejszym Kodeksie zasady.
ZASADY POSTĘPOWANIA
- Zasada rzetelności zawodowej oznacza, że każdy pracownik Szpitala:
- wykonuje swoje obowiązki zgodnie z wymaganym poziomem wiedzy,
- dba o systematyczne podnoszenie kwalifikacji zawodowych, rozwija wiedzę zawodową,
- potrafi w sposób merytoryczny i racjonalny uzasadnić swoje postępowanie i podejmowane decyzje,
- współpracuje i korzysta z doświadczeń przełożonych i współpracowników,
- jest życzliwy i wyrozumiały w stosunku do pacjentów,
- dba o pełną znajomość i poszanowanie praw pacjenta,
- aktywne uczestniczy w tworzeniu dobrej atmosfery w miejscu pracy,
- dba o dobre imię Szpitala i zatrudnionych w nim pracowników.
- Zasada odpowiedzialności oznacza, że każdy pracownik Szpitala:
- wykonuje swoje obowiązki z najwyższą starannością,
- dba o powierzone mu mienie i swoje stanowisko pracy,
- w pełni odpowiada za efekty swojej pracy,
- przy podejmowaniu decyzji analizuje jej konsekwencje, w tym zwłaszcza skutki finansowe,
- w miarę potrzeby informuje współpracowników o podjętych decyzjach,
- reaguje w przypadkach dostrzeganych nieprawidłowości.
- Zasada uczciwości oznacza, że każdy pracownik Szpitala:
- postępuje zgodnie z ogólnie obowiązującymi przepisami prawa oraz regulacjami wewnętrznymi, a także z powszechnie przyjętymi normami etycznymi,
- równo traktuje wszystkich pracowników, bez względu na stopień podległości czy podporządkowania,
- w sposób obiektywny traktuje pacjentów i współpracowników,
- nie ujawnia swych przekonań czy upodobań i nie pozwala, by mogły one prowadzić do decyzji stronniczych, faworyzujących lub dyskryminujących,
- nie podejmuje prac ani zajęć, tak w Szpitalu, jak i poza nim, kolidujących z obowiązkami służbowymi i interesem Szpitala,
- przyznaje się do popełnionego błędu lub zaniedbania wyciągając z nich wnioski do swej dalszej pracy,
- Zasada bezstronności i przejrzystości postępowania oznacza, że każdy pracownik Szpitala:
- przy rozpatrywaniu spraw wynikających z jego kompetencji kieruje się wyłącznie merytorycznie uzasadnionymi racjami,
- dokłada wszelkich starań, aby jego postępowanie było jawne i wolne od podejrzeń o jakąkolwiek formę interesowności,
- w prowadzonych sprawach równo traktuje wszystkich pracowników, pacjentów i wykonawców,
- nie ulega naciskom prowadzącym do nieakceptowalnego załatwienia prowadzonej sprawy,
- nie dopuszcza do podejrzeń o związek między interesem publicznym i prywatnym,
- nie wykorzystuje pomieszczeń i urządzeń Szpitala do celów prywatnych,
- nie ujawnia informacji poufnych oraz innych zdobytych w miejscu pracy informacji ani nie wykorzystuje ich dla korzyści osobistych.
ZASADY ZAPOBIEGANIA KORUPCJI
Każdy pracownik Szpitala:
- od pacjentów, współpracowników i wykonawców nie przyjmuje korzyści osobistych lub majątkowych w zamian za wykonanie lub powstrzymanie się od wykonywania określonego działania,
- nie wykorzystuje zdobytych w miejscu pracy informacji dla osiągnięcia korzyści osobistych lub majątkowych,
- nie przyjmuje żadnych zobowiązań wynikających z pokrewieństwa, znajomości lub przynależności do organizacji czy stowarzyszeń,
- aktywnie przeciwdziała tworzeniu atmosfery sprzyjającej powstawaniu zagrożeń korupcyjnych,
- wystrzega się promowania jakichkolwiek grup interesu czy wykonawców, świadczących usługi na rzecz Szpitala,
- ujawnia sytuacje konfliktu interesów w jakich może się znaleźć, a które mogą mieć wpływ na jego obiektywizm lub dobre imię Szpitala.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- W realizacji określonych w Kodeksie celów pracownicy stosują także:
- Zarządzenia Dyrektor Szpitala,
- regulaminy, instrukcje i zasady postępowania obowiązujące w Szpitalu,
- zasady zawarte w Kodeksach etycznych właściwych dla danego zawodu,
- Wszyscy pracownicy zobowiązani są znać i przestrzegać określonych w Kodeksie zasad i norm,
- W przypadku rażącego nieprzestrzegania zapisów niniejszego Kodeksu pracownicy Szpitala ponoszą przewidzianą przepisami odpowiedzialność porządkową i dyscyplinarną,
- Nadzór nad przestrzeganiem niniejszego Kodeksu sprawuje Szpitalna Komisja Etyczna
Zakopane, 20.12.2019r.